Belangrijke sponsoren van het voetbal zijn tevreden over het vertrek van voorzitter Sepp Blatter bij wereldvoetbalbond FIFA en hopen op verandering. Maar als ze dat echt willen, waarom hebben de geldschieters zich vorige week dan niet meer geroerd?
Nee, gebrek aan opportunisme kun je de sponsoren van de FIFA niet verwijten. Toen vorige week zeven officials van de wereldvoetbalbond werden opgepakt wegens corruptie, hielden Visa, Coca-Cola, Adidas, Hyundai en McDonald’s zich relatief koest. Ze uitten hun zorgen over de situatie, maar concrete stappen werden er niet genomen.
Neem creditcardbedrijf Visa. Dat zei de sponsoring te heroverwegen als de voetbalbond er niet in zou slagen te hervormen. “Onze teleurstelling is groot. We verwachten dat FIFA onmiddellijk stappen neemt om deze problemen aan te pakken.”
Ook Coca-Cola gaf aan bezorgd te zijn. “Deze lange controverse heeft de missie en de idealen van de FIFA bezoedeld en we hebben onze zorgen over deze ernstige beschuldigingen al eerder geuit”, aldus de frisdrankproducent.
Emirates en Sony gingen wel weg
Als Visa en Coca-Cola het welzijn van het voetbal daadwerkelijk hoog in het vaandel hebben, hadden ze druk uit moeten oefenen op de FIFA om te veranderen. De corrupte bestuurders van de bond luisteren pas als het om geld gaat. Grote sponsoren maakten in 2014 in totaal 144 miljoen euro over naar het hoofdkantoor van de bond in Zürich.
Een tweetal sponsoren durfde vorig jaar wel de handen van de FIFA af te trekken. Na een controversieel onderzoeksrapport over de toewijzing van de WK’s van 2018 in Rusland en 2022 in Qatar hadden Emirates en Sony genoeg gezien: ze verlengden hun aflopende sponsorcontracten niet. De rest bleef zitten. Je naam verbinden aan de populairste sport ter wereld is blijkbaar veel geld waard.
Mond vol van transparantie
Nu zijn Visa, Coca-Cola, Adidas, Hyundai en McDonald's ineens dolblij dat Blatter ophoepelt. "Dit is een belangrijke eerste stap om het vertrouwen weer op te bouwen. Er is echter nog meer werk te verzetten", reageerde Visa. "We verwachten dat de FIFA nog meer maatregelen neemt om de problemen binnen de organisatie aan te pakken."
Ook Coca-Cola, dat zegt geen druk te hebben uitgeoefend, begroette de beslissing van Blatter. "De aankondiging is een positieve stap voor de sport, het voetbal en de fans."
Adidas liet weten dat het vertrek van de voorzitter een stap in de goede richting is. "We verwelkomen de toezegging van de FIFA om te veranderen. De bond is een weg ingeslagen die transparantie nastreeft."
McDonald's zei ook "hoopvol te zijn dat de veranderingen die worden doorgevoerd binnen de FIFA een eerste grote stap zijn om de organisatie te hervormen en het vertrouwen van fans wereldwijd terug te winnen".
Amerika, bedankt!
Blatter is weg. Tenminste, als de nieuwe verkiezingen zijn gehouden. Die moeten tussen december 2015 en maart 2016 plaatsvinden. Maar het vertrek van de Zwitser is niet te danken aan grote sponsoren, terwijl die bij uitstek in de positie zaten om iets aan de situatie bij de FIFA te doen.
Nee, dank gaat uit naar de Amerikanen. Het heeft er alle schijn van dat de FBI en Amerikaanse aanklagers ook Blatter in het vizier hebben bij hun onderzoek naar corruptie binnen de wereldvoetbalbond. Het vuur kwam simpelweg te dicht bij de 79-jarige Zwitser. En zo wordt het internationale voetbal gered door het land dat van oudsher weinig met het spelletje op heeft.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl